5. Festiwal Nowego Teatru
Kiedy: | 19.11.2018 - 24.11.2018 |
---|---|
Gdzie: | Teatr im. Wandy Siemaszkowej |
19.11 poniedziałek
18.45 Wernisaż wystawy plakatów Elham Hemmat /Foyer
19:00 Beniowski. Ballada bez bohatera Juliusza Słowackiego, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr Nowy w Poznaniu (90 min) /Duża Scena /K
„Beniowski” jest najdowcipniejszym utworem polskiego romantyzmu. To pełna zwrotów akcji i przeskoków w czasie i przestrzeni opowieść o tytułowym szlacheckim awanturniku, pyszałku i asekuranckim birbancie. Ucieczka przed długami, wojenne perypetie i nuda prowadzą antybohatera przez step i Krym, aż na Madagaskar. – z recenzji Witolda Mrozka "Beniowski. Ballada bez bohatera" w Teatrze Nowym w Poznaniu. Słowacki wraca ze śmiechem i śpiewem, Wyborcza.pl, 24 maja 2018.
Maurycy Beniowski istniał. Szlak podróży polskiego Don Kichota od Kamczatki aż po Baltimore wyznaczają też kolejne porzucane przezeń żony, dzieci, kochanki… Nic dziwnego, że słowiańska fantazja, namiętność i wiara, że nie rozumem, a sercem żyć trzeba, zainteresowały Słowackiego, stając się dla wieszcza wyzwaniem literackim na dwie dekady, bo tyle właśnie zajęło spisanie poematu o duchach, wiedźmach, kurhanach przodków, konfederacji barskiej i Khanie Giraju…
20.45 Rozmowy o teatrze /Foyer
21.45 Miguel Moon „Spacer z księżycem” Michał Szuba /Parole Art Bistro
20.11 wtorek
17:00 (Kobiet) Apetyt na Szekspira Olivii Negrean czytanie performatywne /Mała Scena
To sztuka o kobietach i o historiach, jakie mają do opowiedzenia, ich pragnieniach i ambicjach, ich relacjach z mężczyznami. Sztuka Olivii Negrean, tłumaczona na język polski przez Magdalenę Mosteanu skonstruowana jest wokół postaci szekspirowskich i ich (przeważnie tragicznych) losów. Negrean spośród wszystkich postaci Szekspira wybiera sześć kobiet: Emilię, Lady Makbet, Ofelię, Imogen, Lady Anne oraz Isabellę i umiejscawia akcję w kuchni - miejscu gdzie w rytmie gotowania, bohaterki odsłaniają doświadczenie za doświadczeniem, po to aby, przy obowiązkowej lampce wina, zaangażować nas w dyskusję o losach kobiet.
19:00 Ku Klux Klan. W krainie miłości Katarzyny Surmiak-Domańskiej, reż. Maciej Podstawny, Teatr Nowy w Zabrzu (135 min, 1 p.) /Duża Scena /K
Spektakl powstał na podstawie książki Katarzyna Surmiak-Domańskiej „Ku Klux Klan”, reporterki, która miała okazję przyjrzeć się Klanowi z bliska. Okazuje się, że 150-letni Ku Klux Klan ma się całkiem nieźle i działa w pełni legalnie.
Maciej Podstawny pokazuje mechanizmy rodzenia się faszyzmu, udowadnia niemal fizycznie, że każdy z nas ma rasistowskie predyspozycje. Boimy się przecież tych innych, bronimy się przed zagrożeniami płynącymi z zewnątrz, chcemy by świat pozostał taki, jaki był dotąd. Wystarczy sprytna manipulacja politycznych graczy, by za tymi postulatami ujawniły się kolejne, moralnie wątpliwe i odrażające. Dlatego tak naprawdę ten spektakl nie opowiada o Ameryce, on opowiada o Środkowej Europie.
21:30 Rozmowy o teatrze /Foyer
22:30 Kasia i Tomek Katarzyna Łacisz i Tomek Bieniek /Parole Art Bistro
21.11 środa
17:00 Sprawiedliwi. Historia rodziny Ulmów, reż. Beniamin M. Bukowski, Teatr im. Wandy Siemaszkowej (70 min) /Szajna Galeria
19:00 Orestes Eurypidesa, reż. Michał Zadara, CENTRALA (105 min) /Duża Scena /K
Elektra i Orestes zamordowali swoją matkę, królową. Ich motywacją była chęć odwetu, ale ich czyn wtrąca kraj w kryzys polityczny. Zostają skazani na karę śmierci. Walcząc o sprawiedliwość, zaczynają zabijać niewinnych ludzi.
CENTRALA wystawia tę opowieść w Zachęcie, miejscu politycznego morderstwa popełnionego na prezydencie Narutowiczu. Czy wolno popełnić zbrodnię, by wyzwolić państwo od złych rządów?
Spektakl muzyczny o tym, jak mordercy czekają na wyrok.
21:00 Rozmowy o teatrze /Foyer
22:00 Gaba Janusz /recital /Parole Art Bistro
22.11 czwartek
10:00–14:00 Warsztaty „Recenzja – próba definicji” prow. Tomasz Domagała /Szajna Galeria
19:00 Hańba J.M. Coetzee'go, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie (120 min) /Duża Scena /K
Człowiek zhańbiony to człowiek, który utracił coś, czego nie da się odzyskać. Jest jak trędowaty, jego hańba może zarazić tych, których dotknie. Zagłębiając się w powieść Coetzee'go i stawiając kolejne pytania, odkrywamy niewygodne prawdy, które prowadzą do coraz trudniejszych pytań. O winę, o wstyd, o samotność, o naturę nienawiści i przemocy, o mężczyzn, o kobiety. Ale Coetzee nie udziela odpowiedzi, tylko z ironicznym uśmiechem podsuwa nam kolejne obrazy, kolejne sceny i kolejne przemilczenia, prowadząc coraz głębiej w otchłań hańby.
22.15 Rozmowy o teatrze /Foyer
23.11 piątek
15:00 Coś w rodzaju gniewu reż. Joanna Puzyna-Chojka i zespół, Studencki Teatr nieUGiętych Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk (ok. 40 min) /Szajna Galeria
Spektakl młodych teatrologów i ich kolegów, którzy kryją się pod szyldem Teatru nieUGiętych, zrodził się z doświadczenia frustracji jako podstawowego sposobu przeżywania świata, złączonego z potrzebą przywrócenia uczuć buntu i niezgody na zakłamanie. Ich brak – szczególnie dotkliwy w młodym pokoleniu – zmienia nasze społeczeństwo dobrobytu w bezideową, manipulowaną przez polityków i media „wspólnotę konsumentów”. Opiekunką zespołu i twórczynią tekstu była Joanna Puzyna-Chojka, tragicznie zmarła w tym roku dyrektor programowa Festiwalu Nowego Teatru.
16:00 panel „NOWY TEATR – kondycja, idee, perspektywy” /Szajna Galeria
Festiwal Nowego Teatru wpisuje się w tradycję Rzeszowskich Spotkań. Próbuje go jednak dostosować do wymogów nowych czasów, nadając mu wyrazisty profil i format. Program festiwalu odzwierciedla nowe strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe, zrodzone z połączenia rozmaitych gatunków, estetyk, idiomów stylistycznych. Piąta edycja Festiwalu Nowego Teatru to dobry moment, aby dokonać pewnych podsumowań. Stąd pomysł zorganizowania panelu dyskusyjnego z udziałem specjalistów pod hasłem: NOWY TEATR – kondycja, idee, perspektywy.
Zaproszenie do debaty przyjęli badacze teatru oraz krytycy: prof. dr hab. Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański), dr hab., prof. UAM Joanna Ostrowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Barbara Świąder-Puchowska (Uniwersytet Gdański), Katarzyna Waligóra („Didaskalia”), dr Patryk Kencki („Pamiętnik Teatralny”, portal Teatrologia.info), Kalina Zalewska („Teatr”), Jacek Sieradzki („Dialog”), Tomasz Domagała (portal DOMAGAŁAsięKULTURY, Polskie Radio).
Rozmowę poprowadzi dr Katarzyna Kręglewska (Uniwersytet Gdański).
19:00 Lwów nie oddamy Katarzyny Szyngiery, Marcina Napiórkowskiego i Mirosława Wlekłego, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (100 min) /Duża Scena /K
Spektakl „Lwów nie oddamy!” powstał na podstawie materiału dokumentalnego. Wykorzystując wypowiedzi zebrane w wywiadach, ankietach i źródłach pisanych pokazuje, jak uprzedzenia i nienawiść karmią się pamięcią. Przygotowali go wspólnie twórcy działający w różnych dziedzinach sztuki – aktorzy, reżyserka, reporter, badacz pamięci, operator oraz artyści wizualni. Na różne sposoby śledzili możliwe wersje pamięci polsko-ukraińskiej i współczesne relacje, by przedstawić je w interdyscyplinarnej formie teatralnej.
21:00 Rozmowy o teatrze /Foyer
22:00 Dariusz Kot /recital akordeonowy /Parole Art Bistro
24.11 sobota
10:00–14:00 Warsztaty „Recenzja – próba definicji” prow. Tomasz Domagała /Szajna Galeria
17:00 Veni Vidi VR performance reż. Martyna Łyko /Mała Scena
Technologia przenosi odbiorcę w kreowany świat, ale staje się jednocześnie narzędziem dramaturgicznym. Aktorzy Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie wejdą w role ambasadorów wirtualnej rzeczywistości – ekspertów od nieistniejącego. Nie będzie to tradycyjny spektakl, bo choć role zostały rozdane, nikt ich nie zapisał. Tutaj wyjściem do tworzenia opowieści scenicznej jest obraz 3D.
VENI VIDI VR to pierwsza interwencja Sceny Nowej Dramaturgii pod opieką Martyny Łyko.
18:30 Wernisaż wystawy malarstwa Andrzeja Folfasa /Foyer
19:00 Kochanie, zabiłam nasze koty Doroty Masłowskiej, reż. Rafał Dziwisz, Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie (90 min) /Duża Scena
Dokonana z pieczołowitością i szacunkiem dla oryginału adaptacja amerykańskiej powieści Doroty Masłowskiej. Sześcioro studentów specjalności wokalno-aktorskiej wspomaganych przez grający na żywo band, przez niemal dwie godziny spektaklu, będącego jednocześnie nieprzerwanym utworem muzycznym, w którym partie mówione i śpiewane przeplatają się ze sobą, tworzą galerię postaci – młodych ludzi w przestrzeni wielkiego miasta, poszukujących prawdziwego kontaktu, przyjaźni, miłości, samych siebie.
Spektakl młodych o młodych i dla młodych. Niepowtarzalny język Doroty Masłowskiej, oryginalna muzyka Dawida Suleja Rudnickiego, młodzieńcza energia wykonawców wsparta nieprzeciętnymi możliwościami wokalnymi – obiecują niebanalny wieczór teatralny.
20:30 Zakończenie Festiwalu /Foyer
K SPEKTAKLE KONKURSOWE (Nagroda Publiczności i Nagroda Dziennikarzy)
Rozmowy o teatrze prowadzi Tomasz Domagała
Tagi: 5. Festiwal Nowego Teatru, 57. rzeszowskie spotkania teatralne
Komentarze
Zaloguj się aby móc dodawać komentarze