17. Weekend z Millennium Docs Against Gravity

Kiedy: 11.09.2020 - 13.09.2020
Gdzie: Wojewódzki Dom Kultury
Bilety: Bilet na pojedynczy seans 10 zł
Reklama

PROGRAM:

11 września 2020 r. (piątek)

godz. 17:30 - iHUMAN, reż. Tonje Hessen Schei godz. 19:30 - JAK BÓG SZUKAŁ KARELA, reż. Vít Klusák, Filip Remunda

 

12 września 2020 r. (sobota)

godz. 17:30 - KOBIETA, reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova godz. 19:30 - LEKCJA MIŁOŚCI, reż. Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja

 

13 września 2020 r. - (niedziela)

godz. 17:30 - ŚCIANA CIENI, reż. Eliza Kubarska godz. 19:30 - TARANTINO: BĘKART KINA, reż. Tar Wood

 

O filmach:

iHUMAN, reż. Tonje Hessen Schei, Norwegia, Dania 2019, czas trwania 99 min

Reklama


Sztuczna inteligencja to najpotężniejsza technologia naszych czasów, która może okazać się pomocna w rozwiązaniu najbardziej palących problemów i wyzwań ludzkości, ale też przyczynić się do jej upadku. Film podąża za pionierami w dziedzinie sztucznej inteligencji, pracującymi nad jej coraz bardziej wyrafinowaną formą. Czas postawić pytania, na które musimy znaleźć odpowiedź już dziś. Czy sztuczna inteligencja jest dla nas bezpieczna? Jak wpływa na to, kim jesteśmy? Jakie cele
i wartości w niej kodujemy i czy mamy nad nią w ogóle kontrolę?

„Ktokolwiek zostanie liderem w zakresie sztucznej inteligencji, będzie rządził światem” – stwierdzi kiedyś Władimir Putin i bez wątpienia tu miał rację. W miarę wzrostu liczby przetwarzanych danych i mocy obliczeniowej komputerów, stoimy w obliczu rewolucji. Sztuczna inteligencja bez wątpienia zmieni nasze życie oraz świat nie do poznania i będzie to proces nieodwracalny. Czy jesteśmy na to gotowi? Czy możliwe jest wprowadzenie na tym polu uregulowań? Warto ustalić międzynarodowe standardy i przepisy w zakresie bezpiecznego jej wdrażania i wykorzystania. Czy jesteśmy jednak w stanie nie przekraczać wyznaczonych przez nas granic?

 

JAK BÓG SZUKAŁ KARELA, reż. Vít Klusák, Czechy/Polska/Słowacja 2020, czas trwania 98 min


W środku Europy żyją obok siebie dwa bardzo róne narody. Pod wieloma względami są sobie bliskie, a jednak dzielą je lata świetlne. Czesi są zagorzałymi ateistami, Polacy wysysają katolicyzm z mlekiem matki. Czesi z niedowierzaniem patrzą na polską pobożność, a Polakom zdarza się gardzić Czechami za bezbożne życie. Czeska ekipa dokumentalna wyrusza w pielgrzymkę przez Polskę, aby okiem kamery zbadać konkretne sytuacje związane z polską religijnością. Jak skończy się spotkanie z egzorcystą czy z oddanymi słuchaczami Radia Maryja? Czy Czesi zrozumieją polską religijność, a Polacy zaakceptują czeski ateizm?

 

KOBIETA, reż. Yann Arthus-Bertrand, prod. Francja 2019, czas trwania 108 min


Co to znaczy być kobietą? 2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości. Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie.

Niezależnie od tego skąd pochodzą i ile mają lat, ich doświadczenia rezonują ze sobą, nabierając uniwersalnego znaczenia. W ten sposób powstaje intymny i emocjonalny portret kobiet, które stanowią połowę ludzkości na Ziemi, a mimo to nadal poddawane są przemocy i niesprawiedliwości. To również pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają. W erze po #meetoo to również interesujące spojrzenie na rolę i znaczenie kobiet oraz ich postrzeganie świata. Film kręcony był przez dwa i pół roku, a jednym z reżyserów jest Yann Arthus-Bertrand, znany widzom festiwalu z filmu „Człowiek”.

 

LEKCJA MIŁOŚCI, reż. Małgorzata Goliszewska, Kasia Mateja, Polska 2019, czas trwania 75 min


„Ta cząstka życia należy do mnie!” stwierdza Jola – ekscentryczna, kochająca kolorowe stroje kobieta tuż przed siedemdziesiątką. Po pięćdziesięciu latach zdobywa się na ważny krok – ucieka z Włoch, od małżeńskiego koszmaru, do swojego rodzinnego Szczecina. Tam wreszcie żyje tak, jak zawsze marzyła: tańczy, śpiewa, pisze wiersze i piosenki. Jej teksty opowiadają o miłości, której nigdy nie zaznała. W oczach Joli świat jest romantyczny, kolorowy, dramatyczny.

Reklama

Pewnej nocy na parkiecie w Cafe Uśmiech poznaje Wojtka – starszego od siebie mężczyznę, który zakochuje się w niej bez pamięci. Wszystkie przyjaciółki Joli, a także szóstka jej dzieci, namawiają ją do rozwodu z Bogdanem, alkoholikiem, który został we Włoszech. Tylko ksiądz stara się ją od tego odwieść, twierdząc, że powinna wybaczyć i pozostać wierną do końca. Jola się waha i nie wie, co robić. Zmierzyć się z trudnym rozwodem i wyjść na nowo za mąż? A może po prostu żyć chwilą i nie wracać do przeszłości? Czy odważy się żyć swoim życiem?

 

ŚCIANA CIENI, reż. Eliza Kubarska, Polska, Niemcy, Szwajcaria 2020, czas trwania 98 min


We wschodnim Nepalu znajduje się jedna z ostatnich świętych gór Szerpów, Kumbhakarna, nazwana tak na cześć mitycznego giganta, który przez pół roku spał, a potem w wielkim głodzie pożerał wszystko, co stanęło mu na drodze. Ochroną świętego oblicza Kumbhakarny zajmują się buddyjscy mnisi i Szerpowie z wioski u podnóża góry. Tymczasem w zachodnim świecie Khumbakarna znana jest jako „Jannu” i słynie z niezdobytej wschodniej ściany, jednego z najtrudniejszych wyzwań we współczesnym alpinizmie. Jannu sięga niemal ośmiu tysięcy metrów. Akcja filmu rozpoczyna się  w wiosce Kambachen (4 000 metrów n.p.m.), gdzie trzyosobowa rodzina Szerpów mieszka w jednej izbie. Ojciec rodziny, Nada, od lat pracuje jako tragarz wysokościowy na wyprawach. To ich jedyne źródło dochodu. Nada ma na swoim koncie dziewięciokrotne zdobycie Everestu, dwa razy był na szczycie Kanczendzongi (trzecim najwyższym szczycie świata) oraz kilka razy na Czo Oju. Jego żona Dżumdo też od czasu do czasu dorabia, nosząc ciężkie pakunki alpinistów i turystów. Ich kilkunastoletni syn Dawa chce zostać lekarzem, jednak koszty szkoły medycznej znacznie przekraczają możliwości rodziców. Jeśli nie znajdą sposobu na jej finansowanie, chłopiec będzie musiał, tak jak oni, asystować wyprawom himalajskim. Pewnego dnia Nada dostaje propozycję pracy jako tragarz w wyprawie na świętą Kumbhakarnę. Jeśli się zgodzi, będzie to oznaczało złamanie tabu i narażenie się na gniew bogów. Ale ta wyprawa to również szansa na zarobienie pieniędzy na edukację Dawy.

W lutym 2019 wyrusza wyprawa złożona z najlepszych alpinistów świata, której celem jest zdobycie dziewiczej ściany Jannu/Khumbakarny. Uczestnikami są: Polak Marcin Tomaszewski oraz Rosjanie Dmitri Gołowczenko i Sergiej Nilow, dwukrotnie nagrodzeni za osiągnięcia alpinistycznym Oskarem: Złotym Czekanem. Wyprawie towarzyszy cała rodzina Szerpów. Helikopter z alpinistami ląduje w wiosce. Niestety, wielki opad śniegu nie odpuści wyprawie aż do samego końca i jest jedynie początkiem wielu narastających trudności. Czy bogowie z Kumbhakarny wybaczą ludziom ich zuchwałość?

 

TARANTINO: BĘKART KINA, reż. Tar Wood, prod. USA 2019, czas trwania 101 min
Quentin Tarantino to jeden z najbardziej znanych, kontrowersyjnych i wpływowych reżyserów. Jest marką samą w sobie, a każdy jego film budzi zainteresowanie krytyków i widzów. Jest samoukiem.

Z chłopaka pracującego w wypożyczalni kaset wideo stał się jedną z najważniejszych postaci współczesnego kina. Czerpie inspirację z wielu filmów i gatunków, które następnie przerabia i interpretuje na nowo. W filmie Tary Wood poznajemy biografię i twórczość Tarantino, począwszy od jego pracy w wypożyczalni, poprzez wkroczenie do świata kina w roli scenarzysty, aż do zyskania miana jednego z najbardziej utalentowanych reżyserów.

Zaczynał jako scenarzysta „Urodzonych morderców” i „Prawdziwego romansu”, by potem wyreżyserować kultowe filmy, takie jak „Wściekłe psy”, „Pulp Fiction” czy „Nienawistna ósemka”.

O kulisach twórczości Tarantino opowiadają współpracując z nim od lat producenci, a także aktorzy: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Lucy Liu, Diane Kruger, Christoph Waltz, Bruce Dern, Jennifer Jason Leigh, Zoë Bell, Michael Madsen i Robert Forster. W filmie pojawiają się też animacje, które stworzył m.in. Michael Boas. Dzięki temu powstał wnikliwy portret ikony filmowej naszych czasów.

 

 

Tagi: Wojewódzki Dom Kultury, festiwal

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać komentarze

Reklama




Dzisiaj, 25.10.2020
Jutro, 26.10.2020
Pojutrze, 27.10.2020
środa, 28.10.2020
Czwartek, 29.10.2020
Piątek, 30.10.2020
Sobota, 31.10.2020
Niedziela, 01.11.2020
Poniedziałek, 02.11.2020
Wtorek, 03.11.2020
środa, 04.11.2020
Czwartek, 05.11.2020
Piątek, 06.11.2020
Sobota, 07.11.2020
Niedziela, 08.11.2020
Reklama
Reklama