„Kartoteka”, „Stara kobieta wysiaduje”, „Białe małżeństwo”… najbardziej znane, najbardziej charakterystyczne, najpopularniejsze dramaty Tadeusza Różewicza w czytaniach performatywnych, czytaniach, które nie będąc w pełni spektaklami wykraczają poza nieatrakcyjną formę zwykłej lektury.
Trójka reżyserów, podczas zaledwie kilku prób, naszkicuje zarys spektaklu, nadając czytanym dramatom rys twórczej interpretacji. Choć aktorzy nie będą rozstawać się z egzemplarzem, to jednak przy pomocy drobnych zadań i rekwizytów, stworzą zapowiedź możliwego przedstawienia. Podinscenizowane czytania to forma pośrednia pomiędzy głośną lekturą dramatu, a jego teatralną realizacją. Stanowi swoistą „przymiarkę” do pracy nad utworem, bada jego różne możliwości interpretacyjne i zarazem umożliwia widzom zapoznanie się nie tylko z utworem, ale i z procesem pracy nad przedstawieniem, uchyla rąbka tajemnicy prób. Podczas czytania preformatywnego dramatów Różewicza spróbujemy jedynie nakreślić możliwości współczesnego odczytania tych utworów. Naturalną konsekwencją takiego działania będzie zaproszenie widzów do rozmowy o pomysłach reżyserskich i wspólnego szukania kolejnych tropów interpretacyjnych podczas spotkania po czytaniu.
Szczegółowy program czytań:
10 czerwca, godz. 18.00, Mała Scena im. Z. Kozienia, „Stara kobieta wysiaduje”, reż. Jakub Falkowski
11 czerwca, godz. 18.00, Duża Scena, „Białe małżeństwo”, reż. Joanna Zdrada
12 czerwca, godz. 18.00, Szajna Galeria, „Kartoteka”, reż. Krzysztof Rekowski