Festiwal "Źródła Pamięci. Szajna - Grotowski - Kantor" powraca

Teatr Przedmieście - Kiedyś Ci opowiem fot. Tadeusz Poźniak

Teatr Przedmieście - Kiedyś Ci opowiem fot. Tadeusz Poźniak

Po trzech latach przerwy powraca do Rzeszowa festiwal „Źródła Pamięci. Szajna – Grotowski – Kantor”, który odbędzie się w dniach 11-14 sierpnia na scenach Teatru Przedmieście i Teatru Maska.

"Źródła Pamięci" to przedsięwzięcie poświęcone Jerzemu Grotowskiemu, Tadeuszowi Kantorowi i Józefowi Szajnie, trzem wybitnym postaciom światowego teatru, którzy swój rodowód mają w Rzeszowie i na Podkarpaciu. Dziedzictwo trzech wielkich reformatorów teatru okazuje się wciąż żywe i inspirujące dla kolejnych pokoleń reżyserów, aktorów, teatrologów, a także dramatopisarzy.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest  hasło: Ziemia – Dom – Duch. To nawiązanie do tytułu ostatniej książki prof. Zbigniewa Osińskiego „Ziemia – duch- Reduta. Rzecz o Mieczysławie Limanowskim”, której promocja odbędzie się podczas festiwalu.  Żyjemy w czasach kryzysu cywilizacyjnego, stare wartości się zdewaluowały, nowe nie spełniają swoich zadań i powodują rozdarcie w duszy człowieka. Idąc za myślą przewodnią festiwalu zaprosiliśmy spektakle, które w swojej treści lub formie zadają pytania: o miejsce człowieka na ziemi, jego duchową egzystencje i walkę o wewnętrzną wolność.

Po raz pierwszy festiwal odbywa się w terminie wakacyjnym, dlatego tez organizatorzy zmienili nieco jego charakter, proponując widzom  więcej wydarzeń plenerowych. Wśród nich zobaczymy: happening „Gość specjalny” grupy Latający Teatr Kantorowi,  Teatr Brama w „Ghost dance” przywoła symbolicznie indiański rytuał w obronie wymierających wartości, a Arti Grabowski w „Raporcie panika” przewrotnie wyprowadzi nas na manowce stereotypowych przywar, oceany fobii i bagna hipokryzji.

Na scenie „Maski” będziemy mogli zobaczyć „Gęstość zaludnienia” Teatru Kana ze Szczecina oraz „Warunki zabudowy” duetu Szumski-Grabowski.  Pierwszy, to chóralna opowieść badająca kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości,  z kolei druga propozycja to  projekt z pogranicza teatru plastycznego i performansu: artystów połączyła fascynacja teatrem absurdu, surrealistami i Tadeuszem Kantorem. O tym jak ważny jest dom i ziemia, gdzie się rodzimy opowiadają aktorzy Teatru Przedmieście w spektaklu „ Kiedyś Ci opowiem…”.  Osobista opowieść o człowieku wpisana w historyczny kontekst wydarzeń i zmian społecznych zyskuje wymiar uniwersalny.

„Źródła Pamięci” wzbogacają także wydarzenia towarzyszące: czytanie performatywne dramatu Moniki Siary „Miss o zapachu dymu”, spacer po Rzeszowie śladami Józefa Szajny oraz spotkania z  reżyserami i aktorami.

 

PROGRAM FESTIWALU I OPIS SPEKTAKLI:

11 SIERPNIA GODZ. 18.00

Latający Teatr Kantorowi

GOŚĆ SPECJALNY (happening)

„Gość Specjalny”  to – inspirowany przestrzenią, opowieściami mieszkańców, historią miejsca – teatralny spacer – procesja po galicyjskim miasteczku. Podczas spektaklu aktorzy, zabierają widzów w teatralną podróż, by opowiedzieć o dawnym miasteczku, przywołać wspomnienia, sprowokować  wyobrażenia, ukazać mieszkańcom ich miejscowość z zupełnie innej perspektywy. Gość Specjalny to spektakl plenerowy/happening inspirowany twórczością Tadeusza Kantora i Brunona Schulza, adoptowany w przestrzeni miasteczka do którego zostaną zaproszeni aktorzy Latającego Teatru Kantorowi. 

Spektakl/happening jest połączeniem średniowiecznych stacji – mansjonów z podróżą sentymentalną – spacerem/procesją po mieście.

W poszczególnych miejscach  starówki tj. Rynek, Synagoga, plac przy kościelny, kamienice i uliczki miasta  odbywają się sceny  nawiązujące do historii społeczności przedwojennych galicyjskich miasteczek, związane z życiem ich mieszkańców, historii miejsca, a to wszystko w oparciu o wyjątkową  twórczości Brunona Schulza i Tadeusza Kantora.

 Dla obu tych twórców najważniejszymi miejscami w ich życiu i twórczości pozostało miejsce ich urodzenia i dzieciństwa. Te wspomnienia i ogromna wrażliwość stały się inspiracją do powstania wybitnych onirycznych opowiadań Schulza i wnikliwych pism poruszających spektakli Tadeusza Kantora. Utwory te utwory w sposób poetycki przywołują dawną świetność i klimat miasteczek, ich tajemnice. Stają się one inspiracją do przeprowadzenia  spektaklu/happeningu Gość Specjalny  przygotowanego w przestrzeni miasta.

Występują: Monika Adamiec, Grażyna Tabor, Monika Nitkiewicz – Mitrut, Barbara Wójcik – Wiktorowicz, Agnieszka Woszczewska, Marek Kościółek, Marcin Woszczewski  oraz młodzież z Wielopola Skrzyńskiego

 

11 SIERPNIA GODZ. 20.00 oraz 13 SIERPNIA GODZ. 18.00

Teatr Przedmieście

KIEDYŚ CI OPOWIEM…

 „Kiedyś Ci opowiem…” skupia wszystkie najważniejsze wątki, które można dostrzec w  dotychczasowej twórczości teatralnej Anety Adamskiej – Szukały. Jest to przede wszystkim spektakl o sile pamięci, nieuchronności przemijania, ale też o kontynuacji pośmiertnej egzystencji. O  mocy opowieści, która przekazywana z pokolenia na pokolenie nadaje sens istnienia. Jest to także  sztuka o radości i afirmacji życia, które każdego dnia potrafi nas zaskoczyć i zachwycić. Nadając teatralną formę  historiom rodzinnym reżyserka powołuje do życia wyimaginowany świat dzieciństwa, młodości swojego ojca i próbuje go ocalić przekazując tę opowieść dalej…

Scenariusz i reżyseria: Aneta Adamska-Szukała
Scenografia: Aneta Adamska-Szukała, Paweł Sroka
Muzyka: Jakub Adamski - akordeon, Mirosław Kiełbasa - trąbka, Maciej Szukała – gitara
Występują: Aneta Adamska-Szukała, Iwona Błądzińska, Jakub Adamski, Krzysztof Adamski, Paweł Sroka, Maciej Szukała

 

12 SIERPNIA GODZ. 18.00

Teatr Kana
GĘSTOŚĆ ZALUDNIENIA

Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i  siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze - istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.

Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.

"Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu" na podstawie "Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości" Swietłany Aleksijewicz

adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Dariusz Mikuła, Piotr Starzyński

 

12 SIERPNIA GODZ. 20.00

Arti Grabowski
RAPORT PANIKA

Raport Panika miał swoją oficjalną premierę na OFF kontrapunkt w Szczecinie w 2018 roku, gdzie zdobył główną nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego. Jest to próba reanimacji aktora w endemicznym performerze. Spektakl kolażowo oparty jest na motywach Dziennika panicznego Rolanda Topora oraz tekstach własnych. Każda scena wyprowadza widza na paniczne manowce stereotypowych przywar, oceany fobii i bagna hipokryzji. Arti rozprawia się również ze sobą – z własnymi egocentrycznymi skłonnościami i dumą patriotycznego frustrata. Szuka źródeł narodowych infekcji, ksenofobicznych lęków, niechęci do inności i ogólnego braku tolerancji. Na koniec serwuję lekcję „bon ton”, widelcem wytyka brak zasad etykiety, kindersztuby, empatii, ale nade wszystko gorzko-ironicznie biczuje nas i siebie wstydem.
-----

(…) Jak balansować pomiędzy sacrum a profanum pokazał Artur "Arti" Grabowski w monodramie-performansie "Raport Panika". Podczas tego występu poczułam cały wachlarz skrajnych emocji – chapeau bas! Od radości, zrywania boków ze śmiechu, przez zamyślenie, po autentyczne obrzydzenie. Wszystko to dzięki fabularnej konstrukcji spektaklu. Jego początek miał lekki, kabaretowy charakter. Aktor wciąga widza w typowy stand up, w którym w prześmiewczy sposób komentuje współczesność – odnosząc się raz po raz do publiczności, wzbudzając salwy śmiechu – bawi odniesieniami regionalnymi, mówi o polityce. Wraz z rozwojem akcji Grabowski porusza coraz bardziej kontrowersyjne tematy, a przedstawienie będące z początku niewinnym gagiem staje się coraz poważniejsze, wbija publiczność w fotele i powoduje konsternację. (...)

Anna Petynia, Krośnieńskie Spotkania ze Sztuką Offową (11. Nocne Teatralia Strachy w Krośnie), Teatralia Rzeszów, Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 266/2018

Scenariusz: Arti Grabowski
Reżyseria: Marek Kościółek (Teatr Krzyk), konsultacja: Daniel Jacewicz
Występuje: Arti Grabowski

 

13 SIERPNIA GODZ. 20.00

Teatr Brama
GHOST DANCE

Taniec ducha był rytuałem, będącym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacyjnego Indian w Ameryce Północnej pod koniec XIX wieku, gdy cywilizacja zachodnia zdominowała życie Indian. Zakazany taniec wykonywano w nadziei na Wielką Przemianę, która miała być końcem obecnego świata. W beznadziei czasów tańczono wierząc, że los się odmieni. Taniec został skutecznie zabroniony, co wiązało się z haniebną eksterminacją ludności i wymarciem kolejnej kolebki cywilizacji. Był to jeden z wielu krzyków rozpaczy wobec rozprzestrzeniającej się fali okrucieństwa kapitalizmu. Spektakl jest symbolicznym przywołaniem rytuału w obronie wymierających wartości. Jest to nasz akt nadziei w czasach, gdy kolejny obrót koła historii wydaje się nie do zatrzymania. Każde pokolenie wymaga poświęceń i sztandarów wartości, które biją w rewolucyjnych sercach naiwnych idealistów. Od wielu lat rewolucja w umysłach jest strażnicą i manifestem wartości w obronie mniejszości. Wpisujemy się w mniejszość, która swój głos musi podnieść w obronie samych siebie. "Ghost dance" jest działaniem muzyczno - teatralnym. Spektakl inspirowany twórczością własną oraz Allena Ginsberga, Patti Smith, twórczością ludową wymierających cywilizacji i manifestami antykapitalistycznymi.

Występują: Jenny Crissey, Joanna Kalinowska, Edyta Rogowska, Aleksandra Ślusarczyk, Patryk Bednarski, Maciej Ratajczyk, Wojciech Rosiński, Oliwier Szałagan
Gościnnie: Evanthi Athanasiadi, Adela Bertolo, Claudia Roick, Olivier Jost
Reżyseria: Daniel Jacewicz

 

14 SIERPNIA GODZ. 18.00

Arti Grabowski/Zbigniew Szumski
WARUNKI ZABUDOWY

W swoim najnowszym spektaklu Arti Grabowski i Zbigniew Szumski pokazują projekt z pogranicza teatru plastycznego i performansu: artystów połączyła fascynacja teatrem absurdu, surrealistami i Tadeuszem Kantorem. Motywami przewodnimi spektaklu będą kwadrat i linia, metaforycznie przedstawiające plac i mur. To historia szamana, budowniczego placów i murów podziałów, próbującego odczarować wydarzenia z Placu Niebiańskiego Spokoju z 89’, Trzech Kultur 68’, Murów: berlińskiego, palestyńskiego, chińskiego, meksykańskiego. Spektakl kolażowo oparty jest na tekstach własnych, Franza Kafki „Historia budowy muru Chińskiego“, Alejandro Jodorowskiego „Podręcznik Psychomagii”, Deyan Sudjica „Kompleks gmachu. Architektura władzy” i Alfreda Kubina „Po tamtej stronie”.

Zetnij rosnące pośrodku drzewo, następnie konsekwentnie wykarczuj połać amazońską. Sproszkowany Księżyc wymieszaj z cementem, a z tak uszlachetnionej zaprawy uformuj miliard jeden kostek brukowych, którymi wyłóż powstałe karczowisko. Na tak przygotowanym placu zabaw postaw zamek, pomnik z piaskowej babki, a teren ogrodź murem zwieńczonym tulipanami, kolczastym horyzontem i fosą utkaną z jarmułek, hidżabów, ukraińskich koszul – i czymkolwiek, co tam jeszcze bezużytecznego masz w szafie. Podczas uroczystego otwarcia nowo powstałego Placu wmurować należy tablicę upamiętniającą – koniecznie ze składem chemicznym wszystkich podziałów, recepturą na selekcję wykolejonych, tęczowych, ufarbowanych, tych co to pod prąd myśleli, że płyną. Po latach obal babkę, a foremki przetop na pochodnie i czołgi…Pamiętaj jednak, że i tak możliwe będzie zatrzymanie natarcia zwykłymi reklamówkami, w których przenoszona jest pamięć. – Arti Grabowski

Scenariusz: Zbigniew Szumski i Arti Grabowski
Reżyseria: Zbigniew Szumski
Występuje: Arti Grabowski
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA

Spektakle odbywają się na scenach Teatru Przedmieście (ul. Reformacka 4)  i Teatru Maska (ul. Mickiewicza 13)

Bilety w cenie 20 zł można zakupić poprzez stronę  www.teatrmaska.pl

 

 

Facebook Google+ Twitter
Reklama

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać komentarze





Dzisiaj, 19.04.2024
Jutro, 20.04.2024
Pojutrze, 21.04.2024
Poniedziałek, 22.04.2024
Wtorek, 23.04.2024
Czwartek, 25.04.2024
Piątek, 26.04.2024
Sobota, 27.04.2024
Niedziela, 28.04.2024
Wtorek, 30.04.2024
Czwartek, 02.05.2024
Piątek, 03.05.2024
Czwartek, 09.05.2024
Piątek, 10.05.2024
Sobota, 11.05.2024
Czwartek, 16.05.2024
Piątek, 17.05.2024
Sobota, 18.05.2024
Środa, 24.04.2024
Poniedziałek, 29.04.2024
Środa, 01.05.2024
Sobota, 04.05.2024
Niedziela, 05.05.2024
Poniedziałek, 06.05.2024
Wtorek, 07.05.2024
Środa, 08.05.2024
Niedziela, 12.05.2024
Poniedziałek, 13.05.2024
Wtorek, 14.05.2024
Środa, 15.05.2024
Niedziela, 19.05.2024
Poniedziałek, 20.05.2024
Wtorek, 21.05.2024
Środa, 22.05.2024
Czwartek, 23.05.2024
Piątek, 24.05.2024
Sobota, 25.05.2024
Niedziela, 26.05.2024
Poniedziałek, 27.05.2024
Wtorek, 28.05.2024
Środa, 29.05.2024
Czwartek, 30.05.2024
Piątek, 31.05.2024
Sobota, 01.06.2024
Niedziela, 02.06.2024
Poniedziałek, 03.06.2024
Wtorek, 04.06.2024
Środa, 05.06.2024
Czwartek, 06.06.2024
Piątek, 07.06.2024
Sobota, 08.06.2024
Niedziela, 09.06.2024
Poniedziałek, 10.06.2024
Wtorek, 11.06.2024
Środa, 12.06.2024
Czwartek, 13.06.2024
Piątek, 14.06.2024
Sobota, 15.06.2024
Reklama
Reklama