DKF Klaps. Listopadowe spotkania z dobrym filmem w WDK [REPERTUAR]

Kadr z filmu

Kadr z filmu

Przed nami kolejny miesiąc z dobrym kinem w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Klaps” działającego w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Jak zawsze, projekcjom filmowym towarzyszyć będą prelekcje oraz pofilmowe dyskusje, które poprowadzi Dominik Nykiel.

Poniżej harmonogram projekcji oraz opisy i zwiastuny filmów:

07.11.2022 r. - ZDARZYŁO SIĘ, reż. Audrey Diwan

14.11.2022 r. - LOMBARD, reż. Łukasz Kowalski

21.11.2022 r. - BOHATER - reż. Asghar Farhadi

28.11.2022 r. - NA PEŁNY ETAT, reż. Eric Gravel

 

ZDARZYŁO SIĘ, reż. Audrey Diwan

czas trwania: 100 min / gatunek: dramat

Akcja filmu opartego na autobiograficznej książce tegorocznej noblistki Annie Ernaux rozgrywa się we Francji w 1963 roku. Główna bohaterka studiuje literaturę francuską na uniwersytecie. Przed zdolną dziewczyną, która marzy o karierze akademickiej, przyszłość stoi otworem. Niespodziewanie wszelkie plany staną pod dużym znakiem zapytania po wizycie w gabinecie lekarskim. 

Ku swojemu zaskoczeniu Anne (hipnotyzująca Anamaria Vartolomei) dowiaduje się, że jest w ciąży. Zdaje sobie sprawę, że macierzyństwo zamknie jej zawodową drogę i przekreśli to, do czego tak konsekwentnie dążyła przez całe lata. Młoda kobieta stoi przed poważnym dylematem. Wie, że nie chce rodzić, ale jednocześnie jest świadoma, że za próbę zakazanej wtedy we Francji aborcji grozi jej nie tylko wydalenie ze studiów, ale i kara więzienia. Czas ucieka, napięcie wzrasta, bo na szali znalazła się przyszłość bohaterki.

Nagrodzony Złotym Lwem na weneckim festiwalu Zdarzyło się to drugi film francuskiej reżyserki Audrey Diwan, znanej wcześniej głównie z pracy w charakterze scenarzystki. Ta zniuansowana i świetnie zagrana opowieść o systemowej opresji oraz niemożności samostanowienia, choć rozgrywa się w latach 60. poprzedniego stulecia, jest niezwykle aktualna.

Film jest ekranizacją głośnej powieści francuskiej pisarki i aktywistki Annie Ernaux. Ernaux została w 2022 roku laureatką literackiej nagrody Nobla.

Nagrody dla filmu:

2022 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Dublinie – nagroda dla najlepszej aktorki (Anamaria Vartolomei)

2022 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs – nagroda za najlepszą reżyserię, nagroda Jury

2021 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji – Złoty Lew, Nagroda FIPRESCI

2021 – CineLibri International Book&Movie Festival (Bułgaria) – nagroda dla najlepszej ekranizacji

 

LOMBARD, reż. Łukasz Kowalski

czas trwania: 81 min / gatunek: dokument

„Lombard” to wielki zwycięzca tegorocznego festiwalu Millennium Docs Against Gravity, gdzie zdobył nagrodę główną w Konkursie Głównym: Grand Prix - Nagrodę Banku Millennium.

Do twórców filmu trafiły także: Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego oraz Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim.

Poruszająca i pełna humoru komedia dokumentalna o ludziach, którzy walczą o przetrwanie, pomagając jednocześnie bardziej potrzebującym. Jola i Wiesiek to para w życiu i biznesie z Bytomia. Wraz z trójką swoich pracowników prowadzą prawdopodobnie największy lombard w Europie. Czas jego świetności minął jednak

wraz z zamknięciem okolicznych kopalni i szerzącym się w mieście bezrobociem. Pozbawieni środków do życia mieszkańcy „polskiego Detroit” znoszą pod zastaw coraz bardziej absurdalne i bezużyteczne przedmioty. Szalone, marketingowe pomysły Wieśka i czułe serce Joli, która klientów wspiera nie tylko dobrym słowem, ale i gorącą zupą czy ciepłym futrem wzbudzają naszą sympatię. Choć lombard przynosi straty, staje się ważnym centrum życia dzielnicy. Wkrótce jednak znajduje się na krawędzi a związek Joli i Wieśka zostaje wystawiony na próbę. W obliczu nadciągającej katastrofy, właściciele podejmą ostatnia próbę ratowania biznesu i miłości.

 

BOHATER - reż. Asghar Farhadi

czas trwania: 127 min / gatunek: dramat

Dwukrotny zdobywca Oscara (za „Rozstanie” i „Klienta”) powraca do rodzinnego Iranu i czerpiąc z lokalnego kontekstu, tka kolejną uniwersalną, przejmującą przypowieść. Tym razem o człowieku, który stał się zakładnikiem sądów, w tym wydającego najostrzejsze wyroki trybunału, jakim są media społecznościowe. Podążając za tytułowym „Bohaterem”, Asghar Farhadi z wyczuciem i wprawą filmowego linoskoczka porusza się po cienkiej granicy, jaka dzieli ofiarę od przestępcy, sukces od porażki, a dobre chęci od nieczystych intencji.

Rahim wychodzi na krótką przepustkę z więzienia, gdzie odsiaduje wyrok za długi. Ma ledwie dwa dni na przekonanie wierzyciela, by ten darował mu część należności. Najwyraźniej los mu sprzyja, bo w ręce mężczyzny nieoczekiwanie trafia torba pełna złotych monet. Kiedy „Bohater” zrozumie, że brzęczący pakunek zawierał także pokusy, niechcianą sławę i wyroki serwowane przez anonimowy tłum, będzie już za późno, by zatrzymać spiralę dramatycznychwydarzeń.

Nagrodzony Grand Prix na festiwalu w Cannes „Bohater” to nie tylko powrót irańskiego reżysera do ojczyzny, ale i do mistrzowskiej formy. Farhadi wyśmienicie dozuje emocje, tworząc film wyczulony na psychologiczne niuanse, a zarazem o rozmachu przypowieści. Jak nikt umie połączyć dylematy charakterystyczne dla kina moralnego niepokoju z sięgającym zenitu napięciem rodem z thrillera czy kryminału. Intymna, jednostkowa historia jest dla niego doskonałą okazją, by na ekranie odmalować całą sieć rozmaitych rodzinnych czy społecznych zależności. Niejednoznaczny, nieoceniający, a przy tym wciągający bez reszty film Farhadiego prowadzi wyrafinowaną grę z widzem, testując naszą skłonność do ferowania przedwczesnych wyroków.

NA PEŁNY ETAT, reż. Eric Gravel

czas trwania: 85 min / gatunek: dramat

Marie (w tej roli gwiazda francuskiego kina Laure Calamy) dokłada wszelkich starań, by pogodzić wychowanie dwójki dzieci z pracą w jednym z luksusowych paryskich hoteli. Nie jest to łatwe, zwłaszcza że mieszka poza miastem, a codzienne dojazdy zajmują jej sporo czasu w i tak napiętym już grafiku.  

Kiedy wreszcie otwiera się przed nią szansa zawodowego awansu, jak na złość wybucha ogólnokrajowy strajk. System transportu publicznego, od którego uzależniona jest bohaterka, zostaje całkowicie sparaliżowany. Zdezorientowani ludzie tłoczą się na peronach i przystankach, coraz bardziej zniecierpliwieni całą sytuacją. Mimo tych przeszkód kobieta jest zdeterminowana, by dotrzeć na rozmowę kwalifikacyjną. Zdaje sobie sprawę, że ta szansa może się nie powtórzyć.   

Uznany za najlepszego reżysera Konkursu „Horyzonty” ostatniego weneckiego festiwalu Éric Gravel w bardzo realistyczny sposób opowiada o dobrze znanych nam dzisiaj problemach – niepewności jutra, niestabilnym rynku pracy, społecznych niepokojach, braku bezpieczeństwa socjalnego. Zniuansowany portret silnej kobiety staje się tym samym uniwersalną historią o życiu pod ciągłą presją i ciemnych stronach kapitalizmu.        

 

Pokazy filmów ramach DKF Klaps odbywają się w poniedziałki o godz. 19:00 w sali widowiskowo-kinowej WDK, przy ul. S. Okrzei 7.

Koszt wejściówki na pojedynczy seans to 10 zł. Za karnet na cztery filmy zapłacimy 30 zł. Bilety można nabyć w kasie WDK. 

 

Facebook Google+ Twitter
Reklama

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać komentarze

Tagi: WDK , DKF Klaps





Dzisiaj, 19.04.2024
Jutro, 20.04.2024
Pojutrze, 21.04.2024
Poniedziałek, 22.04.2024
Wtorek, 23.04.2024
Czwartek, 25.04.2024
Piątek, 26.04.2024
Sobota, 27.04.2024
Niedziela, 28.04.2024
Wtorek, 30.04.2024
Czwartek, 02.05.2024
Piątek, 03.05.2024
Czwartek, 09.05.2024
Piątek, 10.05.2024
Miasteczko Akademickie Politechniki Rzeszowskiej
Sobota, 11.05.2024
Miasteczko Akademickie Politechniki Rzeszowskiej
Czwartek, 16.05.2024
Piątek, 17.05.2024
Sobota, 18.05.2024
Środa, 24.04.2024
Poniedziałek, 29.04.2024
Środa, 01.05.2024
Sobota, 04.05.2024
Niedziela, 05.05.2024
Poniedziałek, 06.05.2024
Wtorek, 07.05.2024
Środa, 08.05.2024
Reklama
Reklama