W sobotę, 15 października 2016 r. o godz. 16:00 w Galerii WDK odbędzie się wernisaż wystawy pokonkursowej XVII Międzynarodowego Niekonwencjonalnego Konkursu Fotograficznego „FOTO ODLOT”.
Ekspozycja będzie czynna w dniach 15-31 października 2016 r. Wstęp wolny.
Wystawa prezentuje 306 zdjęć, 88 autorów z 16 krajów wybranych przez jury konkursowe.
Po dokonaniu oceny wszystkich zgłoszonych na Konkurs prac Jury postanowiło przyznać Medale i Wyróżnienia FIAP z nagrodami ufundowanymi przez Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej, Fundację „Fotografia dla Przyszłości”.
ZŁOTY MEDAL FIAP i nagrodę pieniężną ufundowaną przez WDK w Rzeszowie otrzymał
Guy-Henri Vanden Eynde - (Wolvertem) - Belgia - za cztery prace pt. „Collin Maillard”, „Pierrot”, „Zombies”, „Zombies la nuit”.
SREBRNY MEDAL FIAP i nagrodę pieniężną ufundowaną przez WDK w Rzeszowie otrzymał
Marcin Sacha - (Tarnów) Polska - za zestaw prac pt. „Rdza”.
BRĄZOWY MEDAL FIAP i nagrodę pieniężną ufundowaną przez WDK w Rzeszowie otrzymał
David Hall - (Newcastle upon Tyne) Anglia - za pracę pt. „Chimerical No 1”.
ZŁOTY MEDAL FOTOKLUBU RP i nagrodę pieniężną ufundowaną przez WDK w Rzeszowie otrzymała
Natalia Knycz - (Kozy) Polska - za zestaw prac pt. „Wielka płyta”.
SREBRNY MEDAL FOTOKLUBU RP i nagrodę pieniężną ufundowaną przez WDK w Rzeszowie otrzymał
Franciszek Kluczyński - (Łódź) Polska - za zestaw prac pt. „Ku...”.
BRĄZOWY MEDAL FOTOKLUBU RP i nagrodę pieniężną ufundowaną przez WDK w Rzeszowie otrzymał
Angelo Rubes - (Asola) Włochy - za cztery prace pt. „Sunset in Naxos”.
WYRÓŻNIENIA FIAP otrzymali:
- Arnab Debnath - (Howrah) Indie za dwie prace pt. „Followin the dream” i „The vanishing tree”,
- Maurits De Groen - (Duffel) Belgia - za wszystkie prace nadesłane na konkurs,
- Waldemar Musik - (Łączna) Polska - za pracę pt. „Historia”,
- Piotr Wiktor Węcławski - (Świebodzin) Polska - za wszystkie prace nadesłane na konkurs,
- Radosław Wróbel - (Wrocław) Polska - za pracę pt. „Strumiennica”,
- Jacek Szczerbaniewicz - (Jelenia Góra) Polska - za wszystkie prace nadesłane na konkurs.
Nagrodę Specjalną BEST AUTHOR FIAP otrzymał
- Marcin Sacha - (Tarnów) Polska - za wszystkie prace nadesłane na konkurs.
DYPLOM PRZEWODNICZĄCEGO JURY I MEDAL FOTOKLUBU RP otrzymał
- Łukasz Gurdak - (Mielec) Polska - za dwie prace pt. „Athena” i „Black on black”.
NAGRODĘ FUNDACJI „FOTOGRAFIA DLA PRZYSZŁOŚCI” otrzymał
- Igor Rabiner - (Kherson) Ukraina - za trzy prace pt. „Metamorphoses”.
ZŁOTE PLAKIETY ufundowane przez Dyrektora WDK w Rzeszowie otrzymali:
- Grzegorz Bożek - (Leżajsk) Polska - za wszystkie prace nadesłane na konkurs.
- Tadeusz Koniarz - (Tarnów) Polska - za pracę pt. „Duch Święty ...?”,
- Jolanta Krawiec - (Bydgoszcz) Polska - za wszystkie prace nadesłane na konkurs.
- Martin Paul - (Fouras) Francja - za dwie prace pt. „Esquisse” i „Etendage”,
- Robert Pranagal - (Tomaszowice) Polska - za dwie prace z zestawu pt. „Short Stories”,
- Pabitra Sen Sharma - (Kalkuta) Indie - za pracę pt. „Drawing a Landscape”.
„Historia i widma”
Zastanowiło mnie, jak wiele zdjęć nadesłanych na XVII Międzynarodowy Niekonwencjonalny Konkurs Fotograficzny „Foto Odlot”, organizowany przez Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, dialoguje z przeszłością i historią. Przedstawia, by posłużyć się tytułem sławnego filmu, „cienie zapomnianych przodków”. Koronnym przykładem są prace zwycięzcy konkursu - Belga Guya-Henriego Vanden Eyndego. Dwie z nich przedstawiają niepokojące współczesnych „żywe trupy” („zombies”), pozostałe nawiązują do wątków europejskiej kultury - postaci Pierrota i gry w ciuciubabkę (Collin Maillard). Nastrojowe sceny z życia zjaw rozgrywają się w nocy i mglistym mroku. Przyodziane w osiemnastowieczne stroje zjawiają się one w dekoracjach znanych z powieści grozy: wśród ruin, na cmentarzu, w wyludnionej alei i tajemniczej komnacie.
Duchy, upiory oraz fantastyczne byty pograniczne, na poły ludzkie, na poły nie-ludzkie (zwierzęce, roślinne, przedmiotowe, organiczne) są często ukazywane w niepokojącym momencie istotowej przemiany. Jest to główny temat zdjęć Marcina Sachy (malarski cykl Rdza), Brytyjczyka Davida Halla (Chmierical), Ukraińca Igora Rabinera (bajkowo-humorystyczny tryptyk Metamorphoses). Podobne postacie odnajdziemy w dialogujących z malarstwem i grafiką pracach: Sunset in Naxos Włocha Angela Rubesa, ascetycznych fantazjach Jacka Szczerbaniewicza, lirycznych kadrach Francuza Martina Paula oraz inspirowanym obrazami Arcimbolda tryptyku Jolanty Krawiec. Radosław Wróbel wykreował postać Strumiennicy - demona, który w romantycznych balladach gubił zabłąkanych wędrowców.
Inny ważny nurt tej edycji Foto Odlotu tworzą prace, których autorzy podejmują temat historii (to tytuł efektownej kompozycji Waldemara Musika). Jej nośnikami są charakterystyczne przedmioty i artefakty, na przykład obrosłe przenośnymi znaczeniami wehikuły - pociąg i tramwaj, które w fotoodlotowych zdjęciach sygnalizują nadzieję na przekroczenie granicy dzielącej świat realny od Krainy Wyobraźni. W tryptyku Franciszka Kluczyńskiego Ku... i Short Stories Roberta Pranagala pojawia się także „wieczne dziecko”, symbolizujące artystyczne potencje człowieka i jego bytowanie między światami. Nie odróżnia ono bowiem, jak dorosły, tworów wyobraźni od bytów realnych (to motyw prac Belga Mauritsa De Groena oraz Hindusów Arnaba Debnatha i Pabitry Sena Sharmy).
W nurcie historycznym, do którego należy obszerny zestaw Piotra Wiktora Węcławskiego, próbującego zaadaptować do realiów współczesności wizje René Magritte'a (odpowiednikiem „urzędnika” w meloniku jest w nich yappie w garniturze), wyróżnia się oryginalny, nawiązujący (podobnie jak prace Grzegorza Bożka) do konstruktywizmu, cykl Natalii Knycz Wielka płyta. Autorka notuje niepokojący współczesnych fenomen „ruin nowoczesności” - niszczenia i starzenia się także form współczesnego nam świata, uświadamiający, żyjącym złudzeniem nieśmiertelności współczesnym, że my także przeminiemy.
Także w pozostałych nagrodzonych, wyróżnionych i zakwalifikowanych do ekspozycji fotografiach, uwyraźniły się nastroje nostalgiczne i pesymistyczne, współgrające z mroczniejącym charakterem naszych czasów. Towarzyszą im jednak, jak zawsze, zdjęcia niezwykłych, dziwnych, śmiesznych zjawisk, sytuacji
i wydarzeń, podpatrzonych w rzeczywistości lub wymyślonych i wykreowanych mistrzowskimi umiejętnościami wizjonerów fotografii z wielu zakątków świata.
tekst z katalogu wystawy pokonkursowej autorstwa dr Magdaleny Rabizo-Birek
RESinet.pl jest jednym z patronów medialnych wystawy