DKF Klaps powraca! Sprawdź marcowy repertuar

Kadr z filmu "Gniazdo", dyst. M2Films

Kadr z filmu "Gniazdo", dyst. M2Films

Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu na marcowe projekcje filmowe połączone z prelekcjami i pofilmowymi dyskusjami.

W programie:

  • 8 marca 2021 r. - BĄDŹ SOBĄ, CZYLI NIEOPOWIEDZIANA HISTORIA ALICE GUY-BLACHÉ, reż. Pamela B. Green
  • 15 marca 2021 r. - GNIAZDO, reż. Sean Durkin
  • 22 marca 2021 r. - TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ, reż. Dominik Moll
  • 29 marca 2021 r. - OJCIEC, reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov

Pokazy filmów zaplanowano w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7.

Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 30 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł.

Podczas projekcji będą obowiązywać aktualne w tym czasie obostrzenia Głównego Inspektora Sanitarnego.

Uwaga! Ubiegłoroczne listopadowe karnety zachowały swoją ważność.

o filmach:

BĄDŹ SOBĄ, CZYLI NIEOPOWIEDZIANA HISTORIA ALICE GUY-BLACHÉ, 
reż. Pamela B. Green
produkcja: USA 2018  /  gatunek:  dokument  /  czas trwania: 103 min min

Trzymający w napięciu dokument o kobiecie, która na zawsze zmieniła historię X Muzy.

Kino biograficzne czy trzymające w napięciu detektywistyczne śledztwo? Dokument zrealizowany przez Pamelę B. Green łączy w sobie elementy jednego i drugiego. Nie może być inaczej, skoro bohaterką tej niezwykłej opowieści jest postać tak niezwykła jak pionierka kinematografii, uznawana za pierwszą reżyserkę w historii X Muzy Alice Guy-Blaché.     

Francuzka swoją przygodę z kinem zaczęła pracując jako sekretarka Léona Gaumonta. Szybko pięła się po szczeblach kariery, by w wieku 23 lat nakręcić swój pierwszy film. Po ponad dziesięcioletniej współpracy z wytwórnią Gaumont wraz z mężem przeprowadziła się do Stanów Zjednoczonych, gdzie założyła własne studio. Szacuje się, że Alice Guy-Blaché miała udział – reżyserski, scenariuszowy czy producencki – w blisko tysiącu filmów.     

W „Bądź sobą…”, którego realizacja zajęła ponad osiem lat, Pamela B. Green opowiada nie tylko o niezwykłym wkładzie swojej bohaterki w rozwój X Muzy, ale też o tym, jak łatwo została ona zepchnięta na boczny tor. Amerykańska dokumentalistka dotarła do niepublikowanych wcześniej materiałów archiwalnych, wplatając w nie szereg wywiadów z ludźmi filmu. Wśród nich m.in. Patty Jenkins, Ben Kingsley, Ava DuVernay czy Julie Delpy. Narratorką tej wyjątkowej opowieści o pierwszej kobiecie kina jest Jodie Foster.               

prasa o filmie:

Poruszający! Możesz nie zdawać sobie sprawy, kim była ta niezwykła kobieta, ale po tym dokumencie nabierzesz ochoty na oglądanie starych filmów! 
A.O. Scott, The New York Times

Dokument, który zaczyna się jak zwykła biografia, szybko zamienia się w detektywistyczny thriller. 
Katie Walsh, The Los Angeles Times

Potężny wkład w dyskusję o wyzwaniach, jakie stoją przed kobietami filmowcami.
LeslieFelperin, The Hollywood Reporter

Poruszający dokument o niesamowitej reżyserce. Pod koniec filmu miałem łzy w oczach.
Pete Hammond, Deadline Hollywood

Nagroda dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego - 
Vancouver International Women in Film Festival


GNIAZDO, reż. Sean Durkin
produkcja: Kanada/Wielka Brytania 2020  /  gatunek: dramat - thriller  /  czas trwania: 107 min

Jude Law i Carrie Coon w znakomitym thrillerze o małżeństwie, którego pozornie idealne życie zamienia się w spiralę sekretów i kłamstw. 

Rory dostaje propozycję pracy i namawia swoją żonę Allison na przeprowadzkę do Londynu, gdzie wreszcie ma szansę zarobić wielkie pieniądze i wieść luksusowe życie, o jakim zawsze marzył. Bez względu na koszty, wynajmuje imponującą posiadłość na przedmieściach, a kiedy upragniony prestiż i wysoka pozycja społeczna wydają się być na wyciągnięcie ręki, Rory idzie o krok dalej i łamie wszelkie zasady, podejmując coraz większe ryzyko. Bez skrupułów dążąc do swojego celu, wpada w spiralę kłamstw, a w pozornie idealnym życiu małżeńskim zaczynają pojawiać się rysy. Wielki dom obnaża wzajemnie skrywane tajemnice, a to, co na zewnątrz wydawało się prawdziwą sielanką, za zamkniętymi drzwiami okazuje się demaskować prawdziwe oblicza małżonków.

prasa o filmie:

„Pełna napięcia i tajemnic filmowa układanka” - The Film Stage 
„Doskonałe studium gier małżeńskich” - Variety
„Kapitalny, klimatyczny. Rewelacyjna reżyseria Seana Durkina” - The Guardian
„Doskonałe, zniuansowane studium gier małżeńskich” - Variety
„Rewelacyjna, pełna napięcia gra w odkrywanie kolejnych małżeńskich tajemnic” - Screendaily
 „Fascynująca, pełna tajemnic filmowa układanka” - The Film Stage
„Wizualne arcydzieło, od którego nie można oderwać oczu!” - The Playlist


TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ, reż. Dominik Moll
produkcja: Francja/Niemcy 2020,  /  gatunek: kryminał - thriller  /  czas trwania: 116 min

Trzymająca w napięciu i pełna zwrotów akcji kryminalno-miłosna układanka.
Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko gdzieś we Francji.   

Każda z postaci ma coś na sumieniu, najwyraźniej nie chcąc dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować.  

Nowy film cenionego europejskiego reżysera Dominika Molla oparty jest na bestsellerowej powieści kryminalnej autorstwa Colina Niela wydanej w 2017 roku. Struktura „Tylko zwierzęta nie błądzą” może budzić skojarzenia z „Rashomonem” Akiry Kurosawy. Prezentując kolejne punkty widzenia na fabularną tajemnicę, Moll umiejętnie gubi tropy i steruje uwagą widza, zapewniając mu zarówno pełną napięcia intrygę, jak i ekranową rozrywkę. 

prasa o filmie:
Na tyle intrygujący, że pozostaniesz w niepewności aż do ostatniego momentu.
Jordan Mintzer, Hollywood Reporter
Świeża i przemyślana refleksja na temat współczesnego życia. 
Rob Aldam, Backseat Mafia
Zachęca do zanurzenie się w tajemnicy i udania na prawdziwą filmową przejażdżkę.
Mark Keizer, Variety
Ostry i fascynujący. Dominik Moll osiąga ten efekt, flirtując ze stylem znanym z „Rashomona”.
Fionnuala Halligan, Screen International


OJCIEC, reż. Kristina Grozeva, Petar Valchanov
produkcja:   /  gatunek:  /  czas trwania: min

Reżyserski duet Kristina Grozeva i Petar Valchanov przenosi na chwilę akcenty z kluczowego w ich poprzednich filmach społecznego kontekstu na dynamiczne relacje, jakie tworzą się między bohaterami. Mówią o kruchości, a może sile rodzinnych więzów, jednostkowym podejściu do żałoby, wreszcie o absurdach, jakie czekają na ojca i syna. Kameralne, intymne, ciepłe kino. 

Film otwiera scena pochówku starszej kobiety. Wśród żałobników szybko rozpoznajemy jej zdenerwowanego męża Vasila. Irytacja krewkiego mężczyzny wzmaga się z chwilą, gdy syn mimo jego próśb nie chce zrobić pamiątkowych zdjęć trumny z ciałem nieboszczki. To pierwsza spośród wielu scysji pomiędzy bohaterami.     
Po pogrzebie matki Pavel najchętniej wróciłby do swoich codziennych obowiązków i ciężarnej żony. Zwłaszcza że w towarzystwie ojca nie czuje się zbyt komfortowo. Ten ma jednak zupełnie inne plany, związane z przekonaniem, że zmarła kobieta próbuje się z nim skontaktować zza grobu. W rozwiązaniu zagadki pomóc ma wizyta u znanego lokalnego medium. Chcąc nie chcąc, Pavel wplątany zostaje w zaplanowaną przez ojca intrygę, która pozwoli przewartościować ich napięte relacje.      

nagrody:
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach – Kryształowy Globus
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy na Sachalinie - Nagroda Publiczności, Nagroda za reżyserię
2019 – Golden Rose Bulgarian Future Film Festival – najlepszy film, najlepszy scenariusz
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tiranie – najlepszy film
2019 – Festiwal Filmowy w Trieście – najlepszy film

prasa o filmie:
Niezwykle dopracowana komedia, posługująca się zarówno farsą, jak i satyrą, z odrobiną słodkiej głębi. 
Demetrios Matheou, Screen

Najbardziej absurdalna historia w dotychczasowej filmografii Grozevy i Valchanova. 
Ştefan Dobroiu, Cineuropa

Słodko-gorzka farsa rodzinna rozgrywająca się w miejscu, gdzie ludzie wciąż bardziej ufają magicznemu folklorowi niż krzywdzącej biurokracji państwowej.
Stephen Dalton, The Hollywood Reporter

Ten niecodzienny, serdeczny film nie zawsze daje nam to, czego chcemy, ale sprawi, że otrzymamy to, czego potrzebujemy.
Jessica Kiang, Variety

 

 

Facebook Google+ Twitter
Reklama

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać komentarze





Dzisiaj, 25.04.2024
Jutro, 26.04.2024
Pojutrze, 27.04.2024
Niedziela, 28.04.2024
Wtorek, 30.04.2024
Środa, 01.05.2024
Czwartek, 02.05.2024
Piątek, 03.05.2024
Sobota, 04.05.2024
Niedziela, 05.05.2024
Czwartek, 09.05.2024
Piątek, 10.05.2024
Sobota, 11.05.2024
Czwartek, 16.05.2024
Piątek, 17.05.2024
Sobota, 18.05.2024
Niedziela, 19.05.2024
Piątek, 24.05.2024
Poniedziałek, 29.04.2024
Poniedziałek, 06.05.2024
Wtorek, 07.05.2024
Środa, 08.05.2024
Niedziela, 12.05.2024
Poniedziałek, 13.05.2024
Wtorek, 14.05.2024
Środa, 15.05.2024
Poniedziałek, 20.05.2024
Wtorek, 21.05.2024
Środa, 22.05.2024
Czwartek, 23.05.2024
Sobota, 25.05.2024
Niedziela, 26.05.2024
Poniedziałek, 27.05.2024
Wtorek, 28.05.2024
Środa, 29.05.2024
Czwartek, 30.05.2024
Piątek, 31.05.2024
Sobota, 01.06.2024
Niedziela, 02.06.2024
Poniedziałek, 03.06.2024
Wtorek, 04.06.2024
Środa, 05.06.2024
Czwartek, 06.06.2024
Piątek, 07.06.2024
Sobota, 08.06.2024
Niedziela, 09.06.2024
Poniedziałek, 10.06.2024
Wtorek, 11.06.2024
Środa, 12.06.2024
Czwartek, 13.06.2024
Piątek, 14.06.2024
Sobota, 15.06.2024
Reklama
Reklama