19 listopada rusza 5. Festiwal Nowego Teatru w Siemaszce [PROGRAM]

fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej

fot. Teatr im. Wandy Siemaszkowej

Już w najbliższy poniedziałek rusza 5. Festiwal Nowego Teatru, który potrwa do 24 listopada. Na widzów czekają spektakle klasyczne, te czerpiące z nowej literatury oraz spektakle, które swój początek mają w reportażu, jak np. Ku Klux Klan w reżyserii Macieja Podstawnego. Ponadto na uczestników piątej edycji czekają m.in. warsztaty „Recenzja – próba definicji”.

Tytuł piątej edycji FNT brzmi „Nowy teatr. Koniec i początek”. Organizatorzy uznali, że pół dekady badania wpływu nowych mediów na konstruowanie rzeczywistości teatralnej w ramach wydarzeń Festiwalu to pretekst do swego rodzaju podsumowania.

„Jest to szczególna edycja po tym tragicznym odejściu dr Joanny Puzyny-Chojki [współpomysłodawczyni festiwalu - przyp. red.]. Bardzo zależało nam na tym, aby ta edycja była refleksją na temat pomysłu na nowy teatr” - wyjaśnia dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej, Jan Nowara.

Główny nurt

W tym roku do nurtu głównego zaproszone zostały spektakle prezentujące jak najszersze spektrum dokonań nurtu nowego teatru, wykorzystujące nowe media w konstruowaniu rzeczywistości scenicznej w bardzo różnorodny sposób.

Od współczesnych odczytań klasycznych tekstów (Orestes -K-, Beniowski -K-), przez spektakle czerpiące z nowej literatury (sięgająca po dokonania noblisty Hańba -K- z Teatru Ludowego, a z drugiej strony wykorzystujący współczesną polską prozę Kochanie, zabiłam nasze koty Doroty Masłowskiej, spektakl z AST), aż do przedstawień mających swe początki w reportażu (Ku Klux Klan -K-, Lwów nie oddamy -K-).

Prezentowane spektakle będą poddane ocenie publiczności i dziennikarzy, którzy przyznają swoje nagrody. Wszystkie tytuły konkursowych spektakli pochodzą ze zbioru propozycji Joanny Puzyny-Chojki.

Multimedialnie eksperymentalnie

W ramach multimedia/KONTEKSTY zobaczyć będzie można wydarzenia o charakterze eksperymentalnym poszerzające tematykę poruszaną w spektaklach nurtu głównego. Tak samo jak w minionych latach, i tym razem padnie na festiwalu pytanie o nowy teatr, o jego kondycję, idee i perspektywy.

Podczas panelu zmierzy się z tym zagadnieniem znakomite grono ekspertów z całej Polski, ze szczególnym udziałem uczonych z Uniwersytetu Gdańskiego, który był akademickim matecznikiem dr Puzyny-Chojki. W programie znajduje się też szczególny akcent związany z jej osobą – spektakl Studenckiego Teatru nieUGiętych Coś w rodzaju gniewu, w jej reżyserii.

Podczas FNT swą inaugurację będzie miała Scena Nowej Dramaturgii pod okiem Martyny Łyko, która zaprezentuje performance pod tytułem Veni Vidi VR – wykorzystujący technikę VR w konstruowaniu świata przedstawionego.

Co więcej?

Festiwal to nie tylko spektakle, ale i atrakcyjny program wydarzeń towarzyszących. Czytanie performatywne sztuki (Kobiet) Apetyt na Szekspira Olivii Negrean to spotkanie ze wspaniałymi aktorkami Teatru Siemaszkowej w autorskich maskach wykonanych przez Annę Korzeniewską. Wisienką na torcie będzie możliwość spotkania z autorką tekstu.

Wśród gości pojawi się również Iranka Elham Hemmat, laureatka pierwszej nagrody 16. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego Rzeszów 2018, która otworzy wystawę swoich plakatów.

W ostatni dzień Festiwalu malarz Andrzej Folfas osobiście zaprezentuje wernisaż prac. Artysta pokaże 35 swoich obrazów, które po zakończeniu wystawy udostępnione będą do sprzedaży.

Po raz kolejny jako gospodarz Rozmów o teatrze wystąpi znany krytyk, bloger teatralny, redaktor Polskiego Radia – Tomasz Domagała. Specjalnie dla FNT przygotował warsztaty pisania o teatrze skierowane do rzeszowskich studentów i licealistów.

Wieczorami w Parole Art Bistro będzie można posłuchać muzyki w wykonaniu młodych artystów pochodzących z Podkarpacia: Gaba Janusz, Michał Szuba, Dariusz Kot oraz duetu Kasia i Tomek z zaprzyjaźnionego Teatru Nowego w Zabrzu.

 

PROGRAM FESTIWALU

 

19.11 poniedziałek

18.45 Wernisaż wystawy plakatów Elham Hemmat /Foyer

19:00 Beniowski. Ballada bez bohatera Juliusza Słowackiego, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr Nowy w Poznaniu (90 min) /Duża Scena /K

„Beniowski” jest najdowcipniejszym utworem polskiego romantyzmu. To pełna zwrotów akcji i przeskoków w czasie i przestrzeni opowieść o tytułowym szlacheckim awanturniku, pyszałku i asekuranckim birbancie. Ucieczka przed długami, wojenne perypetie i nuda prowadzą antybohatera przez step i Krym, aż na Madagaskar. – z recenzji Witolda Mrozka "Beniowski. Ballada bez bohatera" w Teatrze Nowym w Poznaniu. Słowacki wraca ze śmiechem i śpiewem, Wyborcza.pl, 24 maja 2018.

Maurycy Beniowski istniał. Szlak podróży polskiego Don Kichota od Kamczatki aż po Baltimore wyznaczają też kolejne porzucane przezeń żony, dzieci, kochanki… Nic dziwnego, że słowiańska fantazja, namiętność i wiara, że nie rozumem, a sercem żyć trzeba, zainteresowały Słowackiego, stając się dla wieszcza wyzwaniem literackim na dwie dekady, bo tyle właśnie zajęło spisanie poematu o duchach, wiedźmach, kurhanach przodków, konfederacji barskiej i Khanie Giraju…

20.45 Rozmowy o teatrze /Foyer

21.45 Miguel Moon „Spacer z księżycem” Michał Szuba /Parole Art Bistro

 

20.11 wtorek

17:00 (Kobiet) Apetyt na Szekspira Olivii Negrean czytanie performatywne /Mała Scena

To sztuka o kobietach i o historiach, jakie mają do opowiedzenia, ich pragnieniach i ambicjach, ich relacjach z mężczyznami. Sztuka Olivii Negrean, tłumaczona na język polski przez Magdalenę Mosteanu skonstruowana jest wokół postaci szekspirowskich i ich (przeważnie tragicznych) losów. Negrean spośród wszystkich postaci Szekspira wybiera sześć kobiet: Emilię, Lady Makbet, Ofelię, Imogen, Lady Anne oraz Isabellę i umiejscawia akcję w kuchni - miejscu gdzie w rytmie gotowania, bohaterki odsłaniają doświadczenie za doświadczeniem, po to aby, przy obowiązkowej lampce wina, zaangażować nas w dyskusję o losach kobiet.

19:00 Ku Klux Klan. W krainie miłości Katarzyny Surmiak-Domańskiej, reż. Maciej Podstawny, Teatr Nowy w Zabrzu (135 min, 1 p.) /Duża Scena /K

Spektakl powstał na podstawie książki Katarzyna Surmiak-Domańskiej „Ku Klux Klan”, reporterki, która miała okazję przyjrzeć się Klanowi z bliska. Okazuje się, że 150-letni Ku Klux Klan ma się całkiem nieźle i działa w pełni legalnie.

Maciej Podstawny pokazuje mechanizmy rodzenia się faszyzmu, udowadnia niemal fizycznie, że każdy z nas ma rasistowskie predyspozycje. Boimy się przecież tych innych, bronimy się przed zagrożeniami płynącymi z zewnątrz, chcemy by świat pozostał taki, jaki był dotąd. Wystarczy sprytna manipulacja politycznych graczy, by za tymi postulatami ujawniły się kolejne, moralnie wątpliwe i odrażające. Dlatego tak naprawdę ten spektakl nie opowiada o Ameryce, on opowiada o Środkowej Europie.

21:30 Rozmowy o teatrze /Foyer

22:30 Kasia i Tomek Katarzyna Łacisz i Tomek Bieniek /Parole Art Bistro

 

21.11 środa

17:00 Sprawiedliwi. Historia rodziny Ulmów, reż. Beniamin M. Bukowski, Teatr im. Wandy Siemaszkowej (70 min) /Szajna Galeria

19:00 Orestes Eurypidesa, reż. Michał Zadara, CENTRALA (105 min) /Duża Scena /K

Elektra i Orestes zamordowali swoją matkę, królową. Ich motywacją była chęć odwetu, ale ich czyn wtrąca kraj w kryzys polityczny. Zostają skazani na karę śmierci. Walcząc o sprawiedliwość, zaczynają zabijać niewinnych ludzi.

CENTRALA wystawia tę opowieść w Zachęcie, miejscu politycznego morderstwa popełnionego na prezydencie Narutowiczu. Czy wolno popełnić zbrodnię, by wyzwolić państwo od złych rządów?

Spektakl muzyczny o tym, jak mordercy czekają na wyrok.

21:00 Rozmowy o teatrze /Foyer

22:00 Gaba Janusz /recital /Parole Art Bistro

 

22.11 czwartek

10:00–14:00 Warsztaty „Recenzja – próba definicji” prow. Tomasz Domagała /Szajna Galeria

19:00 Hańba J.M. Coetzee'go, reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy w Krakowie (120 min) /Duża Scena /K

Człowiek zhańbiony to człowiek, który utracił coś, czego nie da się odzyskać. Jest jak trędowaty, jego hańba może zarazić tych, których dotknie. Zagłębiając się w powieść Coetzee'go i stawiając kolejne pytania, odkrywamy niewygodne prawdy, które prowadzą do coraz trudniejszych pytań. O winę, o wstyd, o samotność, o naturę nienawiści i przemocy, o mężczyzn, o kobiety. Ale Coetzee nie udziela odpowiedzi, tylko z ironicznym uśmiechem podsuwa nam kolejne obrazy, kolejne sceny i kolejne przemilczenia, prowadząc coraz głębiej w otchłań hańby.

22.15 Rozmowy o teatrze /Foyer

 

23.11 piątek

15:00 Coś w rodzaju gniewu reż. Joanna Puzyna-Chojka i zespół, Studencki Teatr nieUGiętych Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk (ok. 40 min) /Szajna Galeria

Spektakl młodych teatrologów i ich kolegów, którzy kryją się pod szyldem Teatru nieUGiętych, zrodził się z doświadczenia frustracji jako podstawowego sposobu przeżywania świata, złączonego z potrzebą przywrócenia uczuć buntu i niezgody na zakłamanie. Ich brak – szczególnie dotkliwy w młodym pokoleniu – zmienia nasze społeczeństwo dobrobytu w bezideową, manipulowaną przez polityków i media „wspólnotę konsumentów”. Opiekunką zespołu i  twórczynią tekstu była Joanna Puzyna-Chojka, tragicznie zmarła w tym roku dyrektor programowa Festiwalu Nowego Teatru.

16:00 panel „NOWY TEATR – kondycja, idee, perspektywy” /Szajna Galeria

Festiwal Nowego Teatru wpisuje się w tradycję Rzeszowskich Spotkań. Próbuje go jednak dostosować do wymogów nowych czasów, nadając mu wyrazisty profil i format. Program festiwalu odzwierciedla nowe strategie dramaturgiczne i konwencje przedstawieniowe, zrodzone z połączenia rozmaitych gatunków, estetyk, idiomów stylistycznych. Piąta edycja Festiwalu Nowego Teatru to dobry moment, aby dokonać pewnych podsumowań. Stąd pomysł zorganizowania panelu dyskusyjnego z udziałem specjalistów pod hasłem: NOWY TEATR – kondycja, idee, perspektywy.

Zaproszenie do debaty przyjęli badacze teatru oraz krytycy: prof. dr hab. Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański), dr hab., prof. UAM Joanna Ostrowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Barbara Świąder-Puchowska (Uniwersytet Gdański), Katarzyna Waligóra („Didaskalia”), dr Patryk Kencki („Pamiętnik Teatralny”, portal Teatrologia.info), Kalina Zalewska („Teatr”), Jacek Sieradzki („Dialog”), Tomasz Domagała (portal DOMAGAŁAsięKULTURY, Polskie Radio).

Rozmowę poprowadzi dr Katarzyna Kręglewska (Uniwersytet Gdański).

19:00 Lwów nie oddamy Katarzyny Szyngiery, Marcina Napiórkowskiego i Mirosława Wlekłego, reż. Katarzyna Szyngiera, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (100 min) /Duża Scena /K

Spektakl „Lwów nie oddamy!” powstał na podstawie materiału dokumentalnego. Wykorzystując wypowiedzi zebrane w wywiadach, ankietach i źródłach pisanych pokazuje, jak uprzedzenia i nienawiść karmią się pamięcią. Przygotowali go wspólnie twórcy działający w różnych dziedzinach sztuki – aktorzy, reżyserka, reporter, badacz pamięci, operator oraz artyści wizualni. Na różne sposoby śledzili możliwe wersje pamięci polsko-ukraińskiej i współczesne relacje, by przedstawić je w interdyscyplinarnej formie teatralnej.

21:00 Rozmowy o teatrze /Foyer

22:00 Dariusz Kot /recital akordeonowy /Parole Art Bistro

 

24.11 sobota

10:00–14:00 Warsztaty „Recenzja – próba definicji” prow. Tomasz Domagała /Szajna Galeria

17:00 Veni Vidi VR performance reż. Martyna Łyko /Mała Scena

Technologia przenosi odbiorcę w kreowany świat, ale staje się jednocześnie narzędziem dramaturgicznym. Aktorzy Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie wejdą w role ambasadorów wirtualnej rzeczywistości – ekspertów od nieistniejącego. Nie będzie to tradycyjny spektakl, bo choć role zostały rozdane, nikt ich nie zapisał. Tutaj wyjściem do tworzenia opowieści scenicznej jest obraz 3D.

VENI VIDI VR to pierwsza interwencja Sceny Nowej Dramaturgii pod opieką Martyny Łyko. 

18:30 Wernisaż wystawy malarstwa Andrzeja Folfasa /Foyer

19:00 Kochanie, zabiłam nasze koty Doroty Masłowskiej, reż. Rafał Dziwisz, Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie (90 min) /Duża Scena

Dokonana z pieczołowitością i szacunkiem dla oryginału adaptacja amerykańskiej powieści Doroty Masłowskiej. Sześcioro studentów specjalności wokalno-aktorskiej wspomaganych przez grający na żywo band, przez niemal dwie godziny spektaklu, będącego jednocześnie nieprzerwanym utworem muzycznym, w którym partie mówione i śpiewane przeplatają się ze sobą, tworzą galerię postaci – młodych ludzi w przestrzeni wielkiego miasta, poszukujących prawdziwego kontaktu, przyjaźni, miłości, samych siebie.

Spektakl młodych o młodych i dla młodych. Niepowtarzalny język Doroty Masłowskiej, oryginalna muzyka Dawida Suleja Rudnickiego, młodzieńcza energia wykonawców wsparta nieprzeciętnymi możliwościami wokalnymi – obiecują niebanalny wieczór teatralny.

20:30 Zakończenie Festiwalu /Foyer

K  SPEKTAKLE KONKURSOWE (Nagroda Publiczności i Nagroda Dziennikarzy)

Rozmowy o teatrze prowadzi Tomasz Domagała

Facebook Google+ Twitter
Reklama

Komentarze

Zaloguj się aby móc dodawać komentarze

Tagi: Teatr im. Wandy Siemaszkowej , 5. Festiwal Nowego Teatru





Dzisiaj, 17.04.2024
Jutro, 18.04.2024
Pojutrze, 19.04.2024
Sobota, 20.04.2024
Niedziela, 21.04.2024
Poniedziałek, 22.04.2024
Wtorek, 23.04.2024
Czwartek, 25.04.2024
Piątek, 26.04.2024
Sobota, 27.04.2024
Niedziela, 28.04.2024
Wtorek, 30.04.2024
Czwartek, 02.05.2024
Piątek, 03.05.2024
Czwartek, 09.05.2024
Piątek, 10.05.2024
Miasteczko Akademickie Politechniki Rzeszowskiej
Sobota, 11.05.2024
Miasteczko Akademickie Politechniki Rzeszowskiej
Czwartek, 16.05.2024
Środa, 24.04.2024
Poniedziałek, 29.04.2024
Środa, 01.05.2024
Sobota, 04.05.2024
Niedziela, 05.05.2024
Poniedziałek, 06.05.2024
Wtorek, 07.05.2024
Środa, 08.05.2024
Reklama
Reklama